14 Facebook Ads statistieken waar je op moet letten (en 3 die je moet negeren)

In Facebook advertentiebeheer zie je veel verschillende kolommen met allerlei gegevens. Deze kolommen kunnen er voor iedereen anders uitzien, je kan ze zelfs aanpassen naar jouw wensen. Omdat niet iedereen adverteert met dezelfde doeleinden zou daarom ook niet iedereen naar dezelfde statistieken moeten kijken.

 

Ik hoor het vaker van ondernemers: “ik heb 100 likes gekregen op mijn advertentie, deze was echt goed” of “wauw, ik heb 100.000 mensen bereikt voor €150”. Wat zeggen deze dingen over je bedrijfsdoelstellingen? NIKS.

 

Als je een webshop runt, wil je toch weten hoeveel aankopen er uit een campagne voortkomen? Als je een praktijk hebt wil je toch weten hoeveel afspraken er uit je advertenties

 

In deze blog lees je wat de statistieken letterlijk betekenen, op welke statistieken je moet letten in verschillende situaties en een aantal statistieken die er vooral niet toe doen. Eerst laat ik je zien waar je de statistieken kan vinden.

 

facebook-advertentiebeheer-kolommen-aanpassen

Op de afbeelding hierboven zie je een screenshot van het advertentiebeheer met verschillende kolommen. Deze kolommen kun je wijzigen zodat je alle relevante gegevens voor jouw campagne kunt zien en irrelevante zaken kunt weghalen. Een goed overzicht is belangrijk om de prestaties te meten en te optimaliseren. Klik op ‘kolommen aanpassen’.

 

facebook-statistieken-kolommen-kiezen

In het volgende scherm kun je kiezen welke gegevens je wil zien door deze aan te vinken. Aan de rechterkant kun je de volgorde van de kolommen kiezen. En aan de linker onderkant kun je dit opslaan als voorinstelling zodat je dit maar 1 keer hoeft te doen. Door deze instelling als standaard in te stellen kun je meteen alle relevante gegevens zien als je het advertentiebeheer opent, scheelt je dus een hoop tijd!

facebook-statistieken-specificaties

Na dat je de juiste gegevens voor je hebt kun je dieper gaan analyseren bijvoorbeeld per leeftijdsgroep, locatie of plaatsing. Dit doe je door op ‘specificatie’ te klikken naast de kolommen en te selecteren wat je wil zien.

 

3 Statistieken waar je niet te veel aandacht aan moet geven

Hier benoem ik een aantal ijdelheidsstatistieken die veel adverteerders een goed gevoel geven maar geen bedrijfsresultaten weergeven.

 

  1. Likes: Het feit dat een persoon klikt op de knop ‘vind ik leuk’ wil niet zeggen dat deze persoon ook geïnteresseerd is in je product of dienst. Het geeft wel een indicatie of je tone of voice en de content van je ad je doelgroep aanspreekt, maar focus je hier niet te veel op. Ik weet dat het verleidelijk is om te kijken bij de concurrent en dat we net zo veel of zelfs meer likes als zij willen krijgen. Het is mogelijk om via derde partijen likes te kopen maar doe dit alsjeblieft niet, je hebt er helemaal niks aan!

 

  1. Videoweergaven: Het aantal videoweergaven is minder van belang dan hoeveel % van je video is bekeken. Facebook heeft met de doelstelling videoweergaven een nieuwe statistiek geïntroduceerd genaamd ThruPlays. Een ThruPlay betekent dat iemand je video voor minstens 15 seconden heeft bekeken, en als deze maar 15 seconden of korter duurt, helemaal heeft afgekeken. Houd er rekening mee dat bij sommige plaatsingen zoals video’s met beloning gebruikers de video moeten afkijken om verder te kunnen. Het wil niet zeggen dat deze personen dan hun aandacht bij de video hebben.

 

  1. Relevantiescore: Facebook heeft de relevantiescore ontwikkeld om je een idee te geven van hoe relevant je advertenties zijn voor de mensen in je doelgroep vergeleken met andere advertenties die gericht zijn op dezelfde doelgroep. Deze factoren omvatten positieve feedback (bijvoorbeeld klikken, appinstallaties, videoweergaven) en negatieve feedback (bijvoorbeeld iemand die klikt op Ik wil dit niet zien in je advertentie). Dit is een geschatte statistiek en het kan goed voorkomen dat advertenties met een lagere relevantiescore meer bedrijfsresultaten genereren dat advertenties met een hoge score. Als je advertentie bijvoorbeeld een lagere relevantiescore heeft, maar wel resultaten oplevert, is er weinig reden om iets te veranderen.

 

Nu ga ik je uitleggen welke statistieken ik erbij pak als het gaat om lead generatie of verkoop campagnes.

 

Lead generatie campagnes

Voor campagnes waarmee je wil dat gebruikers zich ergens voor inschrijven, aanmelden of hun gegevens achter laten zijn de volgende statistieken van belang.

 

  1. Besteed bedrag: Je wil natuurlijk weten hoeveel je aan een campagne/adset/advertentie hebt uitgegeven.
  2. Impressies: Het total aantal keer dat je advertentie is weergegeven. Dit verschilt met bereik waarbij er wordt gekeken naar het aantal unieke personen dat je hebt bereikt.
  3. CPM (kosten per 1.000 weergaven): De gemiddelde kosten per 1.000 weergaven. Dit varieert per doelgroep en zelfs per plaatsing en is deels afhankelijk van de concurrentie voor dezelfde doelgroep. Het is een kwestie van vraag en aanbod, en het kan zelfs per dag verschillen. Houd er rekening mee dat een warme doelgroep voor retargeting vaak een hogere CPM heeft, maar in verhouding zijn deze mensen ook waardevoller dus wil je er ook meer voor betalen.
  4. Frequentie: Het gemiddelde aantal dat een person je advertentie heft gezien. Hier wordt het aantal impressies gedeeld door het bereik. Een belangrijke statistiek om in de gaten te houden want als een advertentie te vaak wordt weergegeven kan deze als vervelend ervaren worden. Ik probeer dit voor een koude doelgroep onder de 3 te houden en voor retargeting doelgroepen mag dit wel wat hoger zijn.
  1. CTR (doorklikratio voor klikken op link): Het percentage mensen dat je advertentie hebben gezien en doorgeklikt hebben naar je site. De formule hiervoor is link clicks gedeeld door het aantal impressies.
  1. Klikken op links: Het totaal aantal klikken op een link of button in je advertentie.
  2. Weergaven van landingspagina: Met weergaven van landingspagina kun je zien hoe vaak mensen je website of Instant Experience hebben geladen nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Je kunt weergaven van landingspagina vergelijken met Klikken op links om inzicht te krijgen in hoeveel mensen op je advertentie hebben geklikt, maar de website of Instant Experience hebben verlaten voordat de website of Instant Experience was geladen. (Pixel vereist)
  3. CPC (Kosten per klik op link): De gemiddelde kosten per keer dat iemand klikt op een link of button in je advertentie. De formule hiervoor is het besteed bedrag gedeeld door het aantal kliks.
  4. Leads: Het aantal leads dat je advertenties hebben gegenereerd. Ervan uitgaand dat je Pixel zo is ingesteld dat een lead gebeurtenis wordt afgevuurd bij een aanmelding. Als je een andere gebeurtenis zoals ‘Voltooide registratie’ hebt ingesteld kijk je hier natuurlijk naar.

LET OP: Als je leads verzamelt via het native formulier op Facebook zelf, kies je voor de optie Leads (formulieren).

  1. Kosten per lead: Hoeveel je per lead (aanvraag, inschrijving, aanmelding) betaalt. De formule hiervoor is het besteed bedrag gedeeld door het aantal leads.

 

Wat te doen met deze data

In de meeste gevallen zijn de kosten per lead het belangrijkst om in de gaten te houden. Stel dat de kosten hoger uitvallen dan jouw doel is kun je kijken naar de volgende onderdelen:

 

  • Deel het aantal landingspagina weergaven door het aantal leads om de conversieratio van je landingspagina te berekenen. Als dit onder de 30% is zijn er veel dingen die je kan doen op de landingspagina te verbeteren.
  • Als je een lage CTR (doorklikratio voor klikken op link) hebt (minder dan 1%), spreekt je advertentie niet goed aan of target je de verkeerde doelgroep.
  • Als je CPM erg hoog is kun je de doelgroepsinstellingen wijzigen of een andere doelgroep proberen.

 

Verkoop campagnes

Als je iets verkoopt via Facebook, een product of dienst, waarbij gebruikers een betaling voltooien wil je naar deze statistieken kijken (Het rijtje verschilt slechts in enkele statistieken van de vorige lijst):

 

  1. Besteed bedrag: Het budget wat je hebt uitgegeven.
  2. Impressies: Het total aantal keer dat je advertentie is weergegeven.
  3. CPM (kosten per 1.000 weergaven): De gemiddelde kosten per 1.000 weergaven.
  4. Frequentie: Het gemiddelde aantal dat een person je advertentie heft gezien.
  1. CTR (doorklikratio voor klikken op link): Het percentage mensen dat je advertentie hebben gezien en doorgeklikt hebben naar je site.
  1. Klikken op links: Het total aantal klikken op een link of button in je advertentie.
  2. Weeragven van landingspagina: Met weergaven van landingspagina kun je zien hoe vaak mensen je website of Instant Experience hebben geladen nadat ze op je advertentie hebben geklikt.
  3. CPC (Kosten per klik op link): De gemiddelde kosten per keer dat iemand klikt op een link of button in je advertentie.
  4. Aankopen: Het totaal aantal aankopen dat je advertenties hebben gegenereerd. Let op dat Facebook gebruikt maakt van een standaard toeschrijvingsvenster van 28 dagen na klik en 1 dag na weergave. Als iemand 27 dagen na het klikken op je advertentie een aankoop doet, wordt deze toegeschreven aan de dag waarop hij geklikt heeft. Kijkt dus altijd terug in de tijd om te zien of er nog late converteerders zijn.
  5. Kosten per aankoop: Hoeveel je per aankoop betaalt. De formule hiervoor is het besteed bedrag gedeeld door het aantal aankopen.
  6. ROAS (Rendement op advertentie-uitgaven): Dit is een soort ROI (Return On Investment) voor adverteerders. Hieruit kun je achterhalen hoeveel omzet er is behaald voor elke euro die je erin steekt. Stel je hebt een ROAS van 5,4 dan pak je voor elke euro die je besteed €5,40 omzet. Sommige doelgroepen besteden meer dan anderen ook al zijn de kosten per aankoop iets hoger, houd hier rekening mee.

 

Wat te doen met deze data

Adverteerders die zich richten op verkoop kijken het meeste naar de Kosten per aankoop. Stel dat de kosten hoger uitvallen dan jouw doel is kun je kijken naar de volgende onderdelen:

 

  • Als je een lage CTR (doorklikratio voor klikken op link) hebt (minder dan 1%), spreekt je advertentie niet goed aan of target je de verkeerde doelgroep.
  • Als je CPM erg hoog is kun je de doelgroepsinstellingen wijzigen of een andere doelgroep proberen.
  • Kijk naar je analytics gegevens. Als je ziet dat verkeer van Facebook over het algemeen een lager conversieratio heeft dan mensen die je blog bezoeken, probeer dan meer mensen naar je blog te leiden en deze mensen te retargeten met een Facebook advertentie.
  • Kijk goed naar je offer. Sluit wat je aanbiedt op de site goed aan op wat je hebt vermeld in je advertentie? Of is dat drempel vaak te hoog voor mensen om meteen een beslissing te maken. Probeer gebruikers dan eerst op een andere manier warm te maken en communiceer duidelijk.

 

Er zijn daarnaast nog tal andere soorten campagnes waarbij je kijkt naar andere statistieken waar ik nu niet verder op in ga. Lead generatie en verkoop campagnes zijn in mijn ogen de meest gebruikte campagnes waar je nauwlettend de resultaten in de gaten houdt. Branding campagnes worden ook veel ingezet en hierbij kijk ik voornamelijk naar CPM en de betrokkenheid bij de video (bijvoorbeeld 50% bekeken en 100% bekeken). Maar ook bij branding campagnes houd ik altijd de statistieken voor kosten per lead/aankoop erbij want je wil natuurlijk weten of mensen ook iets doen na het zien van je advertentie.

 

Conclusie

Bij elke campagne met een andere doelstelling kijk je naar de relevante cijfers voor die campagne. Vergeet de likes en comments, focus je voornamelijk op statistieken die bedrijfsresultaten vertegenwoordigen zoals leads, afspraken, aankopen enzovoorts. Door op deze manier te kijken naar de resultaten krijg je eenvoudig inzicht in wat jouw bedrijf laat groeien en wat niet. Zo kun je eenvoudig bijsturen waar nodig en opschalen indien mogelijk.

 

Ben ik belangrijke statistieken vergeten of kijk jij er anders naar? Ik ben erg benieuwd, laat het me weten in de comments!